PvdA/GroenLinks gaat appels plukken

Op de in februari van dit jaar in Zeewolde gehouden beursvloer kwam er een match tot stand tussen Fruithal Smits en de PvdA/GroenLinksfractie om dit najaar appels te plukken op het Zeewolder bedrijf aan de Sterappellaan. Op vrijdagmiddag 30 september was het zover. Steunfractieleden, raadsleden en de wethouder togen naar het fruitbedrijf om er de fijne kneepjes van het appelplukken onder de knie te krijgen. Door de familie Smits werden ze hartelijk ontvangen en na de nodige deskundige introductie ging men aan de slag in de jonagold appels. De rode plukken, de bleke laten hangen om op kleur te laten komen. Appels met hagelschade of plekken in een andere kist voor de appelsap. In de pauzes werd met de ondernemer gesproken over de bedrijfsvoering van het fruitteeltbedrijf, de organisatie, de risico’s en de afzet. Natuurlijk over de afhankelijkheid van de sector van seizoenarbeiders die uit Polen komen. Op dit bedrijf komt al jaren eenzelfde groep seizoenarbeiders. Met andere agrarische bedrijven zijn afspraken gemaakt om zo gezamenlijk seizoenarbeiders een langere periode werk in Zeewolde te garanderen. De politieke fruitplukkers vonden het een boeiende kennismaking met het bedrijf en met het soort werk. Het salaris voor hun middagje “seizoenarbeid” wordt te zijner tijd uitgekeerd in fruit voor voedselbank “de Kostmand.”