Verhoging grondprijzen 2018 en gevolgen sociale woningbouw

Bij de commissievergadering van 6 februari 2018 heeft de PvdA/GroenLinks Zeewolde vragen gesteld over de grondprijzen 2018. De prijzen voor kleine huurwoningen met een vloeroppervlak van kleiner dan 80 m² is verhoogd naar € 139,00. Een stijging van maar liefst 32% in 1 jaar tijd!

Het gevolg daarvan is dat Woonpalet nu vele malen duurder uit is met de grondprijzen. En nog vreemder, de gemeente heeft op 17 november 2017 de prestatie afspraken met Woonpalet getekend voor een bedrag in 2018 van € 105,00.

Op onze vragen heeft de portefeuillehouder de volgende reactie gegeven: De gemeente hanteert het grondprijzenbeleid en dat is inderdaad per m² omhoog gegaan. Voor Woonpalet worden kavelprijzen gebruikt en die zijn niet geïndexeerd. Volgens de portefeuillehouder heeft dit geen enkel effect op de overeenkomst met Woonpalet omdat in de huidige prestatieafspraken geen grondprijzen genoemd worden. Voor woningen uit het goedkope segment worden altijd kavelprijzen gebruikt en dat is nu teruggegaan naar m² prijs. En daar is overleg over geweest en is gebeurd op verzoek van Woonpalet omdat de woningen te groot waren. Vervolgens kom je na de rekenformule uit op een hogere m² prijs.

Bij navraag blijkt dat Woonpalet juist door de gemeente gevraagd is om kleine en betaalbare woningen te bouwen omdat onze woningzoekenden voor 85% uit 1- en 2-persoonshuishoudens met een laag inkomen bestaat. In dat segment ligt juist de behoefte van Zeewolde. Het effect van deze prijsstijging krijgt zeker gevolgen voor de nieuwbouwplannen van Woonpalet, daar hoef je geen rekenwonder voor te zijn.

De PvdA/GroenLinks Zeewolde betreurt dit besluit van het college. Een gemiste kans om betaalbare woningen te bouwen voor onze inwoners. Dat zeker een nadelig effect zal hebben voor onze sociale woningbouw.